Tabung ayam

.......

Thursday, March 3, 2011

Bibir tersenyum, hati menangis

Salam...Apa khabar semua? Alhamdullilah sebab kita masih diberi kesempatan untuk terus hidup di bumi Allah walaupun ujian sering mendatangi diri. Bagaimana hati kalian? Sakit? Bahagia? Sihat? Kita panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana masih diberi ruang dan peluang untuk merasa semua nikmat itu.

Munafik. Insan yang berkata-kata tetapi menipu. Berjanji tetapi mungkir. Tetapi bila kita tersenyum sedangkan hakikatnya kita menangis apakah kita dikira sebagai munafik? Dimana garisan kita? Dimana kita? Kita berkata-kata tetapi menipu diri sendiri. Apakah adil?

Sering kali kita rasa ingin mebahagiakan semua insan yang berada di sisi kita walaupun sakit yang kita rasakan. Ingin melihat insan lain tersenyum walaupun ranjaunya memerlukan pengorbanan jiwa kita. Kita tidak pernah memikirkan hati, perasaan dan jiwa diri sendiri yang sedang merana sakit. Apakah itu suatu perkara yang membahagiakan? Tidak bukan?

Kita selidik kembali. Apakah kita telah melakukan yang terbaik? Apakah pengorbanan kita itu terbaik buat mereka? Bagaimana dengan diri kita? Saya berbicara bukan ingin kita menjadi ego, tidak berhati perut dan kejam, tetapi kita fikir sejenak, mengapa kita jadi begini? Tidak salah kita berkorban tetapi ‘bertempat’!

Kebahagiaan insan lain juga penting dan jangan pula kita mengabaikan tanggungjawab kita terhadap insan-insan disisi sehingga tegar melihat mereka menderita tetapi sekiranya kita rasa terbeban, adalah lebih baik kita berfikir berulang kali sebelum kita pula dilanda masalah yang tiada berkesudahan.

Bibir tersenyum, hati menangis. Walaupun agak negatif sebenarnya dalam diam mampu menerbitkan suatu kekuatan yang luar biasa dalam diri kita sendiri. Disaat semua meninggalkan kita, disaat semua memperlekehkan diri kita, disaat kita dihina dan sebagainya tetapi kita menerima dugaan ini dengan senyuman dan terus tersenyum pada dunia walaupun hakikatnya kita merasa sakit yang teramat, sebenarnya kita membina suatu kekuatan dalam diri. Kekuatan ini pula haruslah disulami dengan pemikiran yang positif dengan berkata pada ujian tersebut, “Aku tak akan mengalah!”.

Kita juga haruslah membuang segala pemikiran negatif ketika berhadapan dengan masalah seperti ini dan jangan terlalu cepat melatah. Lakuakn aktiviti-aktivit sosial agar dapat mengelakkan diri dari terus memikirkan masalah dan akhirnya buntu dalam perjuangan. Selesaikan masalah dengan pemikiran positif dan percayalah, anda akan menjadi insan yang lebih kuat dari sebelumnya!

Bibir tersenyum, hati menangis pada awalnya dan akhirnya bibir terukir gelak tawa, hati berbunga bahagia!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...