Tabung ayam

.......

Saturday, January 22, 2011

Manusia tidak pernah puas..

“Aku nak macam ni juga!”
“Kenapa macam ni pulak?”
“Kenapa aku sakit ni?!”
“Lain yang aku minta, lain pulak yang datang!”
Soalan-soalan lazim yang mungkin ditutur bicara kita apabila tidak dapat apa yang kita inginkan. Manusia memang tidak pernah puas dengan apa yang kita ada. Makin diberi semakin meminta. Apa yang kurang pun tak tahu.
Kadang-kadang kita rasa nikmat yang diberi-Nya tidak pernah cukup. Kenapa? Tapi pernah tak kita rehat sebentar dan berfikir sejenak, pernah tak Allah berkira dengan kita? Dia beri kita oksigen tanpa kita pinta. Dia beri tubuh badan untuk bergerak, tetapi pernah tak kita bersyukur dengan semua ni? Semua ni terjadi tanpa kita sedar. Seharusnya kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita dapat.
Firman Allah SWT:
“Maka ingatlah kamu kepada-Ku, nescaya Aku ingat kepadamu. Dan berterima kasihlah kepada-Ku dan janganlah kamu menyangkal nikmat-Ku” (Surah Al-Baqarah, ayat 152)
Berterima kasihlah atas segala nikmat yang kita peroleh tidak kiralah sepahit mana ujian atau semanis mana nikmat yang kita peroleh. Bersyukurlah dengan apa yang kita dapat walaupun tanpa dipinta kerana mungkin apa yang kita pinta belum lagi dimakbulkan tetapi jangan pula berputus asa untuk terus meminta.
Bagaimana ingin meminta? Dengan cara berdoa sahaja tetapi melakukan apa yang Dia tidak suka? Kita harus mengubah diri kita dahulu. Sedikit demi sedikit dan berterusan adalah lebih baik berbanding berubah secara drastik tetapi dalam tempoh yang seketika. Saya sendiri banyak kali alpa. Bila beroleh apa yang diinginkan, semua yang dijanji terlupa sebentar. Saya sendiri dalam proses membaiki kelemahan diri.
Permintaan kita didengari oleh Allah. Jangan pernah kecewa untuk terus berharap kepada-Nya. Dan jangan pula kita terlupa kepada-Nya bila telah berjaya kerana segala nikmat itu dengan izin-Nya jua. Dan nikmat-nikmat itu bersifat sementara. Hanya kekal di dunia dan untuk akhirat nanti sama-samalah kita menuainya. Insya-Allah. Dunia akhirat berjaya dalam genggaman kita.
Alhamdullilah untuk segala nikmatMu Ya Allah.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...