Tabung ayam

.......

Saturday, January 22, 2011

Terima Kasih Pahit!

Semua pernah kecewa, terjatuh walaupun setakat jatuh tangga, menangis walaupun setakat tak dapat gula-gula tapi semua ni meninggalkan kesan dalam hati kita. Sakit dan geram! Mungkin kita akan ingat samapi bila-bila siapa yang buat kita macam tu dan mungkin kita akan balas balik.

“Nanti kau!”

“Siaplah kau!”

Semua ni akan terluah secara automatik tanpa ada alat kawalan yang kawal kita. Masa ni kita dalam keadaan yang tidak sedar. Dan ikutkan emosi yang dirajai nafsu dan amarah.

Anas r.a merawikan dari Rasulullah SAW, baginda bersabda,

“Ada empat hak orang muslim yang ada padamu; Kau tolong mereka yang baik, kau minta diampunkan mereka yang berdosa, kau doakan mereka yang berdosa, kau doakan mereka yang telah meninggal dan kau suka pada gantinya.”

Pengertian bagi bekas kasih dia antara mereka, menurut Ibnu Abas r.a ialah yang baik mendoakan yang jahat dan yang jahat pun mendoakan yang baik. Jika orang jahat itu melihat kepada umat Muhammad yang baik, dia berdoa, Ya Allah, berilah berkah kebaikan yang telah kau berikan kepadanya serta tetapkan ia untuknya, serta berikanlah manfaatnya kepada kami,” Lalu jika orang baik melihat kepada orang jahat, dai berdoa, “Ya Allah, tunjukkan dia, terimaah taubatnya, ampunilah dosanya!” Dan hendaklah seorang hamba menyukakan kepada orang mukmin dengan apa yang dia sukai serta menghindarkan dari mereka apa yang dia tidak sukai.
Titisan ilmu ini saya petik dari buku Penenang Jiwa, Pengubatan dan Rawatan oleh Imam al-Ghazali berdasarkan terjemahan kitab Mukashafah Al Qulub.

Kita tidak boleh meninggalkan cap kepada mereka yang pernah berbuat sesuatu yang tidak baik kepada kita yang kita harus bermusuh dengan kita. Orang yang berhemah akan sentiasa berbuat baik dengan insan yang pernah pijak dirinya. Berhemah walaupun disakiti. Terus bermusuhan juga tak akan ada penamatnya.

Saya teringat pesanan mak cik saya merangkap ibu angkat saya, dia berpesan, “Kita kena kuat! Biar orang buat kita tapi jangan kita buat orang!” Dan kata-kata ini saya pegang hingga sekarang dan memang benar. Ini yang buat kita kuat dari dalaman sebenarnya. Dan saya kini berpegang pada falsafah hidup saya, Jangan dibenci yang pahit tetapi berterima kasihlah kepada pahit kerana tanpa pahit, manis akan menjadi tawar.

Tidak semua peristiwa hitam dalam hidup kita membawa yang tidak baik tetapi ada juga peristiwa hitam yang akan menaikkan semangat diri kita. Berterima kasihlah kepada insane yang membuat kita sakit kerana kehadirannya mematangkan kita. Bersabarlah kerana sabar itu kekuatan yang tiada ternilai keagungannya.

Bersamalah kita ke arah muslim sejati....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...